”På Gullikssons är jag inte ett anonymt nummer”
”Det bästa med mitt jobb är friheten. Jag styr över min tid och kan planera min egen arbetsdag”.
Så beskriver Mattias Andersson, serviceelektriker på Gullikssons El, varför han trivs så bra med sitt arbete.
Mattias började på Gullikssons redan som lärling och har blivit kvar sedan dess. Ända sedan han utbildade sig till elektriker har han velat arbeta som serviceelektriker. Han tycker att Gullikssons med sina 80 anställda är ett precis lagom stort företag.
– Jag känner mig behövd här och jag blir sedd. Jag vill inte vara ett anonymt nummer på ett jättestort företag.
Som serviceelektriker har dagligen egna kundrelationer.
– Då representerar jag företaget och det blir viktigt för mig att göra ett så bra jobb som möjligt. Får jag bra omdömen av kunden växer jag som person och dessutom är chansen stor att de vill anlita oss igen.
Den omtalade ”Gullikssonsandan” innebär för Mattias att de anställda på företaget verkligen bryr sig om varandra.
– Om jag exempelvis är sjuk och är hemma och får ett krya-på-dig-sms från mina kollegor, då betyder det mycket för mig.
Mattias tycker att fler elektriker borde söka sig till Gullikssons.
– Om du tycker att det är viktigt att ha kul på jobbet och om du samtidigt vill prestera och alltid göra ditt bästa, då ska du börja jobba här.
– Det bästa med att jobba på Gullikssons är att när jag går och lägger mig på söndagskvällen så har jag inte ångest för att gå till jobbet på måndag morgon.
Alla chefer på Gullikssons har gått ledarskapsutbildning, och det tycker Mattias är något som märks i vardagen.
– Vi har ledare och inte chefer. Här finns ingen som pekar med hela handen och säger ”så här ska du göra”. Istället jobbar våra ledare på ett coachande och stöttande sätt.
Får några år sedan slutade han på företaget, men redan efter någon månad var han tillbaka igen.
– Gräset var inte grönare på andra sidan och jag var, som tur var, välkommen tillbaka och nu har jag verkligen inga planer på att sluta igen.